onsdag den 30. november 2011

Julen har bragt velsinget bud !

 Julen har bragt velsignet bud.
Nu glædes gamle og unge:
Hvad englene sang i verden ud,
nu alle små børn skal sjunge.
Grenen fra livets træ står skønt
med lys som fugle på kviste.
Det barn, som sig glæder fromt og kønt,
skal aldrig den glæde miste.


Så er det ved at være jul igen, og vi fik planlagt de sidste overordnede deltaljer igår.
Hele november har været et vivar af samtaler, følelser og beslutninger om hvor hvem holder jul, og hvornår.

Julen er et meget følsomt emne for alle. Alle familier har deres helt egne traditioner, og jeg tror ikke at der er 2 familier, der gør det ens.
Mine forældre blev skilt da jeg var 12. Skilsmissen i sig selv ændrede alting, og her var julen også inkluderet. Vi har siden holdt skiftevis juleaften hos min mor og min far. Det har egentlig fungeret helt fint. Efter min søster og jeg er blevet voksne, har vi mere eller mindre selv kunne administrere jule-perioden. F.eks. var vi for 2 år siden i Sydafrika med vores far, hvor vi rejste fra Danmark tidligt om morgenen d. 24. december. Vores julemiddag bestod af en burger og en sodavand på terrassen efter vores ankomst. Der holdte vi et par dage forinden "jul" hos min mor. Der var gavebyt, julehygge og familie. Det var smadder hyggeligt.
Sidste år holdte vi Lillejuleaften med min faster og fætre, og så Juleaften hjemme hos mor. Et par dejlige og hyggelige dage. Det er som om man hygger en smule ekstra, når det er jul?

I følge beregningen er det i år så min fars tur til at holde jul, men det er der gået lidt rod i. Han bor i Sydafrika, så enten skulle vi ned til ham eller også skulle han komme hjem. Min søster skal arbejde en masse omkring jul, min faster skal til USA og og og og og...
Så det endte med en fælles beslutning om at min far ikke kommer hjem til Danmark, men at vi i stedet for tager ned til ham i februar/marts.
Men hvad så med julen?! Det er jo jul alligevel, selv om min far ikke kommer hjem.

Jeg har været så heldig og priviligeret at jeg har holdt jul med min søster hvert eneste år - altså siden hun blev født. Selvom vi nu er voksne, og begge har svigerfamilier og hvad der ellers hører med, har vi indtil nu holdt fast på at julen skulle vi holde sammen!
Men nu skal vi for første gang holde jul hver for sig - det bliver underligt!

Min søster har besluttet at hun vil holde jul med sin kæreste i år, og jeg holder så jul med min svigerfamilie.
For at det hele så går op i en højere enhed, både for min familie og min svigerfamilie, bliver planen som følger:

d. 23. december - Lillejuleaften hos min mor, med hele min mors side af familien.
d. 24. december - Juleaften hos mine svigerforældre.
d. 25. december - "Julepizza" og gavebyt hos os med mine fætre, søster osv.
d. 26. december - Julefrokost hos min svoger med hele svigerfamilien.

Og SÅ stopper vi! Så tror jeg at vi alle har fået nok af jul og familier for en uges tid eller to.

Som jeg nævnte før er julen noget meget følsomt noget.
Vi har i løbet af de sidste 7 år mistet min mormor, min bedstemor og senest min bedstefar, hvilket har været kæmpe tab for os alle, og de er savnet hver og én.
Julen bliver aldrig den samme som før, selvfølgelig gør den ikke det. Savnet er stort omkring jul især og det føles bare ikke helt "rigtigt" uden dem. Jeg ved at jeg tænker utroligt meget på de af mine bedsteforældre, der ikke er her mere, og drømmer om en jul hvor det hele kan være "som det plejer". Måske er det lidt fjollet, men der er så mange gode, trygge, hyggelige oplevelser og tanker forbundet med jul - og hvor ville jeg gerne kunne have endnu en jul med hele familien samlet.
Nu må du ikke tro vi ikke har haft dejlige og hyggelige julaftener de seneste par år, for det har vi bestemt!

I år bliver det som sagt en anderledes jul.
Der er nye traditioner der skal læres og respekteres. Min og min søsters partnere skal lære hvordan vores traditioner er. Jeg skal for første gang huse en familie-julekomsammen, når mine fætre, søster mv. kommer hjem til os 1. juledag. Måske opstår der nye traditioner?

Jeg startede med første vers fra en af mine yndlingssalmer.
Den er indbegrebet af jul for mig.
Som teksten siger, glædes gamle og unge. Alle i familien ser frem til denne højtid, om traditionerne følges eller nye opstår. Som der også står, skal "barnet" som glæder sig, aldrig miste glæden ved jul. Hvis jeg er "barnet", vil jeg i år gøre alt jeg kan for at glædes ved julen. Omfavne de nye oplevelser, glædes ved traditionerne, nyde familien omkring mig - og nyde julen!

Forhåbentlig får jeg i år tid og mulighed for at tage i kirke juleaftensdag.
En tradition jeg tidligere nød med mine bedsteforældre.

:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar