fredag den 11. november 2011

Mission: Hvedekim ?!

Jeg fortsætter ufortrødent min kamp mod kiloene!
Jeg har allerede tabt et kilo - dog er det ikke andet end væske, men det var dejligt at hoppe på vægten og ligefrem se et resultat! Vi har endda indkøbt en hjemmeudgave af en cross trainer, der flittigt bliver brugt. Jeg fjoller rundt på den ca. 20 minutter om dagen, mens jeg sveder helt vanvittigt! Det er fedt at bevæge sig, men det er lidt pinligt at der ikke skal mere end 20 minutters træning til, før jeg praktisk talt kan vrides!
Min altid søde og opmuntrende veninde siger, at jeg er sej og at jeg nok skal blive bedre - men hun er altså også et fitness geni. Der er ikke den sportsgren, løbetur eller anden fysiske udfordring hun IKKE kan klare. Jeg er så imponeret!

Her midt i min egen kamp skal resten af familien da ikke snydes!

Derfor bager jeg lige nu boller - og ikke hvilken som helst slags boller! Næh nej, de her skulle efter sigende være verdens SUNDESTE boller.
De indeholder hvedemel, grahamsmel, gær, mælk, fromage frais, lys sirup, salt, hvedeklid og hvedekim. Sidstnævnte er en udfordring i sig selv.

Jeg var et helt shoppingcenter igennem i min søgen efter hvedekim, hvilket tilsyneladende skulle være über-vigtigt og total sundt? Jeg har talt med en masse ansatte i 6 supermarkeder, blevet henvist til alle mulige mærkelige forretninger, blevet henvist tilbage hvor jeg lige kom fra, blevet foreslået at gå i matas? Endelig lykkedes det! Dog ikke i matas, men i en lille anonym helsekostforretning. Her sælges der the i hundredevis af forskellige slags, en million forskellige urter og kosttilskud, der lover at man bliver et langt bedre menneske - både indeni og udenpå.
Midt i mellem et virvar af alternative varer fandt jeg omsider min hvedekim!

200 gram for 23 gode danske kroner! Sig mig lige engang?! Hvordan kan man købe 5 kg hvedeMEL af fin kvalitet for 15 kr, når de selv samme skaller som hveden har været i, har en teoretisk kilopris på 115 kr?!?! Jeg mener, det her hvedekim er faktisk de skaller, der sidder UDENOM det vi bruger til at bage brød med. De har ikke nogen faktisk funktion? Og de bliver jo "siet" fra, når hvedemel produceres. De er jo faktisk ikke andet end skrald? Hvorfor i alverden skal de så være så dyre?!
Jeg var lige ved at miste balancen, da ekspedienten helt uimponeret oplyste mig prisen, efterfulgt af et smil! Et smil?! Jeg ville ved Gud også smile hvis jeg tillod mig at tage så svimlende summer for noget der egentlig bare skal smides ud!
Jamen, det er økologisk... Hvilket i min verden bare betyder at man får meget mindre for pengene. Der er ikke tilsat dyre vækstmidler og andet godt sprøjtemiddel. Nej, her får man bare skaller, uden de er tilsat noget som helst. Jeg føler mig snydt!

Nå, men nu er det her kostbare hvedekim nænsomt blandet i dejen og de skal snart i ovnen. Jeg vil på det stærkeste opfordre resten af husstanden til at lovprise bollerne, når de grådigt kaster dem indenbords! Nej, disse boller skal nydes og der skal rigtig smages på hvedekimen.

Jeg tror jeg tager min mand under armen denne weekend! Vi skal ud og banke på hos en dansk landmand eller et "mel-bryggeri" og spørge om de ligger inde med noget af dette dyrebare skrald. Hvis de gør, så læsser vi Merceren med hvedekim. Så ser I lige mig stå oppe på torvet det næste lange stykke tid, og sælge autentisk hvedekim til 100 kr. pr. kg!

Vor Herre bevares!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar