mandag den 9. april 2012

Traditioner & Projekter !

Så er påsken officielt ovre om et par timer, og det har været en god og dejlig én af slagsen.

Vi danskere har mange traditioner.
Alle familier har deres egne - nogle ligner mere hinanden end andres, men alligevel er der altid et par småting der gør traditionen til noget helt unikt!
Nogle traditioner er flere hundrede år gamle, nogle et halvt århundrede, nogle kun med få år på bagen og så er der de nye traditioner, der skabes hele tiden - som måske erstatter andre?

Skærtorsdag var vi på Bakken med min svigerfamilie.
Det er en over 50 år gammel tradition, startet af min mands morfar, længe inden min mand og hans brødre blev født. Dengang var det min svigermor, hendes forældre og øvrig familie, der tog afsted.
Der er altid blevet spist smørrebrød, børnene har fået fri løb med et turpas, der er bestemte steder der skal besøges, f.eks. skal min svigermor bruge 100 kr. på en spillemaskine, min svigerfar skal have en øl på en helt bestemt bar og min mand og hans brødre har en 4-5 forskellige "udfordringer", de skal igennem, for at afgøre hvilken bror, der er den absolut bedste. Sidstnævnte giver kærlig håneret et helt år frem, så det er om at oppe sig når der skal skydes, fodbold'es, hamres, golfes osv.
Vi havde en dejlig dag med et super godt vejr - som den eneste af påskedagene!

Søndag var det så tid til påske-tradition i min familie.
Denne tradition er ikke så forfærdeligt mange år gammel, men den er dejlig!
I år var vi hos Bonus-Helge, og det var kun den nærmeste familie i år, men det var smadder hyggeligt!
Alverdens afskygninger af pålæg til frokost, afsluttet med mit allerførste forsøg nogensinde på en cheesecake!
En rigtig dejlig dag, med snak, spil, grin, mad, hygge og familie!

Nu vi taler om cheesecake!
Jeg synes ikke I skulle snydes for et billede..
Det er ikke verdens flotteste, men det kan jeg arbejde på.. FANTATISK, smagte den - mindst!




Og nu vi taler om kager, skal vi også tale om både traditioner igen, men også projekter!

Bonus-Banditten har fødselsdag d. 20. april, og så skal der jo holdes fødselsdag for hende!
Men så er der det med traditionerne?
Helt fra jeg var barn har der været boller med smør, varm kakao med flødeskum og lagkage. Så har der været lidt sodavand, kaffe og sådan.. Og selvfølgelig gaver, men nu er det menuen det handler om!
Jeg synes det er sådan det skal være - sådan det BØR være, og diskede op med det præcis samme de første år jeg ikke boede hjemme længere.
Men så er der ham der jeg har valgt at dele mit liv med.. Han har en helt anden idé!
Der skal være boller OG alt muligt andet brød, der skal være pålæg (?!), småkager, lagkager, pandekager - hvad ved jeg, men kager! Så skal der godt nok også være varm kakao, sodavand, kaffe og sådan, men der skal også være øl og vin? Altså, vi drikker stort set aldrig alkohol. Det er MEGET sjældent jeg gør, og min mand drikker måske en enkelt øl i ny og næ, men ALDRIG herhjemme.. Han drikker også til julefrokoster, store fødselsdage og sådan - festdrikker, er han vel, men jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor vi skal have øl og vin til en børnefødselsdag? Nå, men sådan noget har vi så indkøbt, for det er en af hans traditioner. Men så er vi altså derfra også gået på kompromis.

Så når vi fejrer hende lillefisen med både min, din og vores familier, serverer vi:
- Boller med smør - med ost og spegepølse
- Lagkager - dem vender vi lige tilbage til
- Varm kakao med flødeskum
- Sodavand, øl og vin
- Frugt
- Gaver - serveres dog ikke, men mon ikke hun får et par stykker?

Så er der god ro og orden i Villa Rødovre!

Tilbage til lagkagerne.
Jeg har rodet mig ud i noget af et projekt!
Jeg har nemlig besluttet at jeg skal lave noget fondant-værk til de her lagkager, og selv lave bær-mousse, chokoladecreme og alt muligt kreativt! Tid har jeg åbenbart rigeligt af, for det kræver da godt nok lige en del mere arbejde end jeg havde forestillet mig.
I lørdags lavede Wunder-Lisa, Bonus-Banditten og jeg så en prøve-lagkage, så vi kunne finde ud af om det er den model vi skal bruge når familie og venner kommer på besøg.
Igen, vil jeg da ikke snyde her for et billede,, så det kommer lige straks!
Der skal også laves noget pynt med blomster, heste og sådan noget, men grundidéen ser ud som følger.
Hjemmelavet fondat, creme, mouse og alt muligt halløj!




Nu skal det ikke gå op i kager alt sammen!

Jeg har jo 2 konstante projekter - nærmest evighedsprojekter!
Vægttab og havemøbler!

Lad os lige runde vægttabet først.
Jeg hoppede let og elefant over vejningen i fredags, da jeg både indtog rugbrød og franskbrød Skærtorsdag, da vi var på Bakken! Da jeg ligesom godt vidste at det jo nok var snyd - men jeg valgte at være ligeglad, besluttede jeg mig for at I spændt må vente på nyheder om min kvabsede krop til på fredag. Inden da vil jeg nok lige smide et indlæg om KISS kosten, for der er meget at berette omkring det!

Og så var der havemøblerne!!
Idag brugte min MEGET bedre halvdel og jeg stort set hele dagen på at grundrense, vandpjaske, tørre og nusse møblerne, og derefter grundede jeg dem med noget Flügger "jeg-skal-nedenunder-den-rigtige-maling-ellers-er-du-selv-ude-om-det-halløj!
Der kunne iøvrigt skrives mange (og lange) blogindlæg om hvor svinedyrt maling er og hvor snydt jeg føler mig, men jeg skal nok spare jer for min økonomiske buldren og bragen i denne omgang!
8 timer brugte vi idag! 8 timer!! Og vi er overhovedet ikke færdige endnu! Jeg mangler lige at grunde bordet, og så skal hele molevitten Gudhjælpemig males IGEN - denne gang med den ÆGTE maling, og ikke den der under-maling!
Nå, men flot SKAL det blive og jeg har helt store planer om at være færdig senest onsdag aften, da jeg skal ligge i 48 stive timer på sofaen fra torsdag middag, når jeg har fået mine binyrebarkhomon-indsprøjtninger.. Så må man ingenting i 2 hele, lange, kedelige døgn!

Nå, men nu fik jeg også skrevet alt for meget igen, så jeg vil putte mig ind til ham den dejlige i den anden ende af sofaen, mens vi ser lidt film her absolut sidst i påsken..
I morgen tidlig kommer smuksak-veninde og giver mig og min syge nakke en hånd med at cleane hytten, inden hun skal på arbejde.. Jeg glæder mig! :)

Håber I har haft en go' påske!
:)

1 kommentar:

  1. Jeg elsker hjemmelavede kager, det skulle man nok også gøre lidt til en tradition, at lave hjemmelavede kager :-)

    Mvh Claus
    Polterabend Event

    SvarSlet