fredag den 25. maj 2012

Pinse Tam Tam !!

Som varslet i tidligere indlæg, havde jeg maling på "tapetet" i sidste uge, og malet blev der!

På en højhellig helligdag fik jeg malet vores gang, som er det mest kantede, fler-etagers projekt i huset.. Jeg havde allieret mig med min smuksak veninde, og i løbet af eftermiddagen, fik vi kæmpet os igennem kroge, hjørner, paneler, ujævne vægge og andet godt i mit gamle hus.. Resultatet er blevet mange gange bedre end jeg havde forestillet mig, og jeg synes det ser brandgodt ud!
De sidste halvanden meter væg malede jeg færdig fredag, og gik også i gang med at male fodpanler og dørkarme - men blev afbrudt af et pludselig anfald af SOMMER fra naturens side!!

Er det ikke bare vidunderligt? Flere dage i træk, hvor varmen bare hamrer ned over os, masser af solskin, fregner i hele hovedet og Dannebrogs-effekt på skuldrene! Jeg synes det er herligt!
Jeg har siddet ude og nydt vejret - skiftevis i sol og skygge, efter jeg har overstået 4 timers jobsøgning hver formiddag og alle mine husmoderlige pligter.. Det har været super!

Tirsdag fik jeg også lige gjort plads i mit enormt travle og stramme hverdagsprogram til at male første etape af carporten! Hold op, hvor det pyntede.. Anden omgang maling skal klaskes på tirsdag i næste uge, hvis vejret stadig er dejligt! :)

Hele ugen har vi siddet ude og spist - og endda grillede vi i onsdags! Jeg krydser fingre for at sommeren for alvor er kommet, og at DMI for en gangs skyld kan tage sig sammen til at bestille en ordentlig sommer til os - for det er nemlig dem der bestemmer vejret, ved I nok!

Nå, men vejret ser Gudskelov ud til at fortsætte lidt endnu, og det kunne ikke være bedre tilrettelagt, om så selveste Egon Olsen havde haft en finger med i spillet! Det er nemlig blevet tid til den årlige arbejdsweekend i vores allesammens sommerhus!!

I virkeligheden er det min mand og hans brødre, der ejer sommerhuset sammen, men det bliver lynhurtigt "vores" - især når der skal males, som min mand slet ikke gider, eller syes gardiner og "dimses" lidt rundt, for det er der ingen af brødrene der magter.. Så min svigerinde og jeg skal have lavet nye gardiner denne weekend og have malet alle køkkenelementerne - og naturligvis have lidt kvindelig orden i alle skuffer og skabe.. Mandfolkene skal i en tæt tåge af mandlige hormoner bygge/forbedre/skabe et bådskur/traktorskur (oh yes, sådan én har de skam), og have skiftet nogle brædder hist og pist..
Mine svigerforældre er traditionen tro også med.. Min svigermor sidder urokkeligt på madlavningen, og giver sig ikke - hvilket kun er dejligt så længe hun kan klare det selv, for det smager vidunderligt.. :)
Min svigerfars job består i at hjælpe mændene - mest ved at komme med gode råd.. Derudover har han et årligt tilbagevendende projekt med at få en parasolfod til at opføre sig ordentligt!

Vi kører allesammen derop fredag efter arbejde, og kører hjem igen mandag eftermidag..
Fredag aften skal der grilles, og der er ad-hoc mad, i takt med vi ankommer.. Der bliver hygget med et glas vin og så skal LISTEN laves.....
I år er vi på forkant, og har allerede skrevet alle de ting ned vi skal have lavet.. Det er købt maling, brædder, dimser og dutter, så det er ikke meget vi skal ud og købe lørdag morgen..
LISTEN bliver skrevet op i flere afsnit.. Maleopgaver (naturligvis opdelt i farver også), ude og inde opgaver, hvem gør hvad og hvorfor, osv.. Der bliver endda også skrevet ned hvilken bror der kører til bageren hvilken morgen.. Der bliver pjattet og joket omkring det hele, men LISTEN er skam en alvorlig ting, for når vi når til mandag middag bliver der gjort status, og Gud hjælpe ham/hende (altid mest ham), der ikke har nået alle sine opgaver.. Der bliver drillet og fjollet - og det er dejligt afslappende, trygt, rart og kærligt..

På LISTEN står også Pinsefrokosten søndag, som min svigermor stædigt insisterer på skal være som den altid har været, og alle smider pensler, værktøj og hvad man ellers har i hænderne, skifter tøj og nyder et bredt sortiment af pålæg i alle afskygninger og en øl eller et glas vin (aldrig mere, for vi skal jo arbejde videre bagefter).. Der er sat 2 timer af til frokosten, og nærmest efter præcis 120 minutter, siger alle 3 brødre tak for mad i munden på hinanden, hiver deres far med ud til deres igangværende projekt - og så sidder vi kvinder tilbage med oprydningen og opvasken.. Hmm..! ;)

I år har vi ikke Bonus-Banditten med, og "vores" ene nevø er i USA, så det er kun den mindste af nevøerne der er med i år.. Stakkels dreng, 4 dage sammen med en flok skøre, sjove (synes vi selv) og "voksne" mennesker..

Det helt store problem i år er koordineringen... Det er det tilsyneladende hvert år..
Min svigerinde og jeg blev enige om forleden, at vi opgiver at komme med gode råd, for alle 3 brødre er lige stædige.. Hele problemet starter allerede flere uger før Pinse..
Der er jo en masse ting, der skal laves.. Og der skal derfor bruges en masse værktøj - helst så stort, kraftigt og larmende som muligt.. Og da alle brødrene er lige vilde med værktøj og ALDRIG går ned på udstyr, er det en komplet umulig opgave at koordinere hvem der tager hvad med, for den ene bror har altid liiiiiiiige købt en ny maskine, som er nummeret smartere end den ellers velfungerende han havde i forvejen.. Hertil kommer så at alle 3 faktisk har stort set det samme værktøj? Man skulle jo tro at de egentlig kunne nøjes med kun at have én af hver i familien, da de alligevel ses dagligt alle sammen og iøvrigt låner ting på kryds og tværs altid.. Men der er åbenbart meget kvinder ikke forstår, for jeg fatter virkelig ikke hvorfor det er så afgørende vigtigt at vi har 2 boremaskiner, 2 elektriske save-maskiner (aner ikke hvad de hedder), en hækkesaks, en græsslåmaskine, et hav af skruer, og alt muligt andet DeWalt-bras, når jeg med sikkerhed VED at mine to svogre har det præcis samme værktøj med også?! Altså, de har vel ikke brug for at have en boremaskine i hver hånd? Alle 3? SAMTIDIG? Og hvor mange save kan man lige styre på én gang?
De er lige slemme alle 3.. Min mand har pippet en hel (og meget lang) time om hvad vi skulle huske at have med af udstyr, og jeg frygter at jeg ender med at sidde med en stiksav mellem knæene hele vejen op i sommerhuset, fordi bilen bliver pakket med alt vi ejer og har af maskiner..

Nå, men jeg GLÆDER mig faktisk vildt meget til at skulle afsted i morgen.. Lidt væk fra min rutinerede hverdag, og bare være omkring mennesker jeg holder af hele weekenden.. Det bliver også dejligt at lave NOGET, selv om det er maleopgaver, som jeg jo også kæmper med herhjemme..

Nu vil jeg smutte i seng, og stå tidligt op så jeg kan lægge en gennemtestet slagplan for hvordan jeg får pakket vores tøj til hele Pinsen - og ikke får det til at fylde mere end en mælkekarton til sammen.. For jeg er temmelig sikker på at med alt det udstyr vi skal slæbe med, bliver min mascara, shampoo og nattøj så absolut nedprioriteret til fordel for alle DeWalt-penisforlængerne.. Skøre mænd.. ;)

Rigtig go' pinse til jer!
:)

3 kommentarer:

  1. Rigtig god fornøjelse <3

    SvarSlet
  2. HVA SKER DER??? HVORDAN KA DET STOP HER?? Lige midt i den spændende kur plus rygestop. Hvor er forsættelsen?????

    SvarSlet