fredag den 2. december 2011

Frikadelle-frustrationer & Tøsehygge..!

For tyk.. For tynd.. Ser mærkelig ud.. Lugter mærkeligt..? Underlig form.. Forkert form..!
- Det kunne meget vel have været mig selv, jeg talte om, men så...
For stærk.. For klistret.. Forkert i farven.. For klumpet..
- Det kunne stadigvæk være mig, MEN..
For salt, for meget hvidløg, for lidt mel..

Jeg laver kyllingefrikadeller! Og hold op, hvor det går!
Der er julefrokost i min svigerfamilies firma idag, og for at give en hånd og hjælpe lidt til, har vi taget kyllingefrikadelle-ansvaret på vores skuldre - eller det vil sige, min mand sagde at det kunne vi sagtens, og så er det mig, der skal stå med projektet. Det må jeg lige huske, når jeg skal købe hans julegave!

Nå, men 2,5 kg hakket kyllingekød, æg, mel, mælk, løg, hvidløg, salt, peber, chili, rød peber, oregano og sennep - BUM, ned i skålen, røre røre røre og VOILA!! Aaaaaaalt for tynd konsistens!
Mel i.. Hov, nu er den for tyk? Lidt mere mælk så.. Tænkte flere gange at man muligvis kunne bruge det som tapetklister?
Nu står dunse-dejen i køleskabet og venter på at den om 20 minutter skal laves til historiens bedste kyllingefrikadeller! Jeg er lidt bange for at jeg ender med at få produceret ca. 3 gange for mange frikadeller, for jeg synes godt nok der er meget!
Jeg har regnet mig frem til at der bliver ca. 80 styks, men lige nu ser det ud af 180?!
Åh nej, i min frustration ville det ikke undre mig, hvis jeg havde puttet gær i!

Hmm, nu må vi se hvad det bliver til.

Når nu jeg bliver forladt til fordel for en julefrokost idag, så er min bonusdatter og jeg i teorien alene hjemme. Det var i hvert fald planen! Men når hun kommer hjem fra rideskolen idag, har hun en veninde med, som skal overnatte hos os. Det er ikke ret tit min bonusdatter har veninder med hjemme - faktisk er det ikke ret tit hun spørger, så når hun gør, siger vi generelt ja (hvis værelset, lektierne og opførslen er i orden).
Det gør mig ingenting at vi har en ekstra beboer i aften/nat. Jeg synes kun at det er hyggeligt, så længe der ikke går for meget akrobatik i den.
Det eneste problem jeg lige kan se, er at jeg absolut ikke ved hvad jeg skal lave til aftensmad! Det er mit evigt tilbagevendende mareridt, for jeg er altså ikke smadder god til at komme på spændende retter.
Og er der mon noget hende veninden ikke kan lide?
Min bonusdatter er smadder nem, når det kommer til mad, altså! Hun kan lide det hele, og hvis der er noget hun ikke har smagt før, vil hun meget gerne prøve. Hun hjælper mig også ofte med at lave mad og bage, og er interesseret i hvordan man laver de forskellige retter.

Jeg tror at jeg prøver med nogle kylling-burritos! Snyde-udgaven, altså!
Det er den med kyllingbryst, salsa, grøntsager på panden, pakke det ind i en tortillawrap med en lille smule (mager) ost ovenpå og så i ovnen! Min bonusdatter elsker det, selvom det er lidt stærkt, så jeg håber veninden også kan lide det.

Senere i aften kommer min skøn-dejlige veninde Lisa forbi til "rester". Egentlig er det slet ikke rester, da jeg først laver hendes mad, når hun er kommet, men da hun først har fri kl. 20, så når vi andre jo at spise inden. Derfor kommer hun jo ikke rigtig til middag, så vi plejer at kalde det "rester". Så kan vi sidde og vrøvle lidt om ingenting, drikke en kop the eller et glas cola, ens pigerne hygger sig ovenpå.
Jeg tror det bliver en hyggelig aften!

I morgen går turen i Tivoli!
Min bonusdatter tror stadigvæk at turen er betinget af at hun har tabt 2 kilo, men vi har egentlig kun brugt det som en lille gulerod. Det skal dog lige siges, at hun faktisk allerede har tabt 1,5 kilo og hun gør en meget stor indsats! Vi synes at vi trænger til at give hende en oplevelse, som er helt og holdent for hende. Så vi voksne trækker i det varme tøj, huer og halstørklæder - og så skal der hygges!

Go' weekend!
:)

1 kommentar:

  1. Superhyggelig fredag lyder det til. Knus til jer :-)

    SvarSlet